Celem statutowym działalności Stowarzyszenia jest troska o integralny rozwój osoby ludzkiej, który umożliwia formację wszystkich wymiarów ludzkiej osobowości.
Cel ten Stowarzyszenie realizuje poprzez:
-
działalność edukacyjną, a w szczególności zakładanie i prowadzenie szkół katolickich,
-
wspieranie rodziny i jej funkcji,
-
działalność opiekuńczo-wychowawczą,
-
przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu,
-
ochronę i promocję zdrowia,
-
upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
-
krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży,
-
działalność proekologiczną,
-
działalność kulturową,
-
pomoc osobom zagubionym, zagrożonym oraz ich rodzinom,
-
działania na rzecz osób niepełnosprawnych,
-
promocję i organizację wolontariatu,
-
podejmowanie działań charytatywnych,
-
działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
-
rozwijanie świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
-
rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
-
działalność wydawniczą,
-
prowadzenie stałej formacji.
„beze mnie nic nie możecie uczynić” (J 15,5)
MISJA SZKÓŁ
STOWARZYSZENIA PRZYJACIÓŁ SZKÓŁ KATOLICKICH
-INTEGRALNY ROZWÓJ OSOBY
„Człowieka nie można do końca zrozumieć bez Chrystusa. A raczej – człowiek nie może sam siebie zrozumieć bez Chrystusa. Nie może zrozumieć ani kim jest, ani jaka jest jego właściwa godność, ani jakie jest jego powołanie i ostateczne przeznaczenie. Nie można tego wszystkiego zrozumieć bez Chrystusa”
Jan Paweł II, Warszawa 2.06.1979
Płaszczyzna formacji fizycznej (kształtowanie rozwoju fizycznego) w szkołach Stowarzyszenia obejmuje:
- kształtowanie świadomości uczniów, że życie i zdrowie są bezcennym darem Boga,
- naukę higieny życia i dbałości o zdrowie własne i innych,
- rozbudzanie potrzeby podejmowania aktywności fizycznej uczniów poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć wychowania fizycznego,
- troskę o rozwój fizyczny każdego ucznia, w tym osób z niepełnosprawnością według wskazań specjalistów i możliwości szkoły,
- odkrywanie wiary, która integruje wymiar fizyczny i psychiczny w człowieku dając pokój serca.
„Sport ujawnia bowiem nie tylko możliwości fizyczne człowieka, ale i zdolności intelektualne i duchowe. Ma nie tylko siłę fizyczną i wydolność mięśni, ale ma także duszę i dlatego musi w pełni okazywać swe oblicze”
Karol Wojtyła
Płaszczyzna formacji moralnej (kształtowanie rozwoju moralnego) w szkołach Stowarzyszenia obejmuje:
- rozwijanie zdolności odróżniania dobra od zła, działań służących rozwojowi człowieka od działań wpływających na niego destrukcyjnie,
- uznawanie prawdy o sobie,
- odkrycie rzeczywistości sumienia i jego zależności od Boga,
- formację sumienia i uczenie analizowania własnych zachowań według Dekalogu i Błogosławieństw,
- rozbudzanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna,
- zakorzenienie w postawie wychowanków wartości moralnych i etycznych, w celu realizowania ich w życiu codziennym.
„Trzeba pilnie odkryć na nowo istnienie wartości ludzkich i moralnych, należących do samej istoty i natury człowieka, które wynikają z prawdy o człowieku oraz wyrażają i chronią godność osoby: wartości zatem, których żadna jednostka, żadna większość ani żadne państwo nie mogą tworzyć, zmieniać ani niszczyć, ale które winny uznać, szanować i umacniać”
Jan Paweł II,
Evangelium Vitae
Płaszczyzna formacji społecznej (kształtowanie dojrzałości społecznej) w szkołach Stowarzyszenia obejmuje:
- kształtowanie postawy szacunku wobec każdego człowieka, wrażliwości na jego potrzeby
- wychowanie do posłuszeństwa w duchu miłości i odpowiedzialności wobec rodziców, wychowawców i przełożonych,
- kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych,
- wychowanie do odkrywania i poszanowania dobra wspólnego jakim są: rodzina, klasa, szkoła, wspólnota Kościoła, Ojczyzna, świat przyrody,
- kształtowanie u uczniów samodzielności w dążeniu do dobra,
- formację do prawdziwej miłości rozumianej jako służba na rzecz innych
„Człowiek otrzymuje od Boga swą istotną godność, a wraz z nią zdolność wznoszenia się ponad wszelki porządek społeczny w dążeniu do prawdy i dobra. Jest on jednak również uwarunkowany strukturą społeczną, w której żyje, otrzymanym wychowaniem i środowiskiem”
Jan Paweł II,
Centesimus Annus
Płaszczyzna formacji kulturowej (kształtowanie rozwoju intelektualnego i doświadczenia kulturowego)
w szkołach Stowarzyszenia obejmuje:
- dbałość o rozwój intelektualny ucznia (przekaz wiedzy i kształcenie umiejętności)
- rozwijanie zdolności twórczych oraz myślenia analitycznego i syntetycznego
- przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej dziecka w świadome podejmowanie zadań, wymagających systematycznego wysiłku intelektualnego
- uwrażliwianie na prawdę, piękno i dobro
- odkrywanie wiary i dziedzictwa chrześcijańskiego jako źródła kultury
- poznawanie znaczenia i wartości kultury poprzez kontakt z kulturą i refleksję nad nią
- tworzenie kultury
- kształtowanie poczucia tożsamości kulturowej, regionalnej, historycznej i narodowej
- troskę o kulturę języka ojczystego
- pielęgnowanie etycznego wymiaru kultury
- uczenie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów.
Czym jest kultura? Kultura jest wyrazem człowieka. Jest potwierdzeniem człowieczeństwa. Człowiek ją tworzy – i człowiek przez nią tworzy siebie. Tworzy siebie wewnętrznym wysiłkiem ducha: myśli, woli, serca. I równocześnie człowiek tworzy kulturę we wspólnocie z innymi. Kultura jest wyrazem międzyludzkiej komunikacji, współmyśleniem i współdziałania ludzi. Powstaje ona na służbie wspólnego dobra – i staje się podstawowym dobrem ludzkich wspólnot”
Jan Paweł II,
Gniezno 3 czerwca 1979
Płaszczyzna formacji duchowej (kształtowanie rozwoju duchowego) w szkołach Stowarzyszenia obejmuje:
- odkrywanie wiary jako daru Boga w sakramencie chrztu świętego,
- doświadczenie Boga – miłującego Ojca, który zawsze mnie kocha jako swoje dziecko,
- patrzenie z wiarą na wydarzenia mojego życia
- świadczenie o nadziei i miłości,
- wychowanie do życia wiarą jako relacji z Bogiem i życia sakramentalnego we wspólnocie Kościoła,
- podejmowanie troski o własny rozwój duchowy przez uczestniczenie w Eucharystii, życie Słowem Bożym, modlitwę osobistą i inne,
- towarzyszenie uczniom na drodze odkrywanie rzeczywistości własnego serca jako centrum osoby ludzkiej,
- kształtowanie zdolności do głębokich relacji z drugim człowiekiem i z Bogiem,
- wychowanie do miłości rozumianej jako bezinteresowny dar z siebie,
- odkrywanie obecności Matki Bożej jako drogi do Boga
„Człowiek jest powołany do pełni życia, która przekracza znacznie wymiary jego ziemskiego bytowania, ponieważ polega na uczestnictwie w życiu samego Boga”
Jan Paweł, II
Evangelium Vitae